ثبت نام و دریافت کد بورس کالا
اولین مرحله جهت خرید خودرو از بورس کالا ثبت نام و تکمیل مراحل آن در سامانه سجام است، در صورتیکه قبلا اقدام نکرده اید، مراحل ثبت نام را از طریق این لینک تکمیل و در آخر جهت احراز هویت از طریق کارگزاری اقدام نمایید.
چنانچه قبلاً ثبت نام سجام را تکمیل کرده اید شما می توانید ظرف مدت یک روز کاری از طریق سامانه آنلاین بورس کالای کارگزاری توسعه اندیشه دانا، کد بورس کالای خود را دریافت کنید.
سپس جهت افتتاح حساب وکالتی با همراه داشتن معرفینامه کارگزاری به بانک مورد نظر مراجعه و پیشپرداخت مورد نیاز جهت خرید خودرو را به حساب وکالتی خود واریز نمایید.
توجه داشته باشید زمان ثبت سفارش خودروها، حداکثر تا ساعت ۱۶ روز کاری قبل از عرضه می باشد. اطلاعات دقیق عرضه خودرو در ابلاغیه بورس کالا مشخص می گردد.
ثبت سفارش خرید خودرو
برای ثبت سفارش وارد سامانه بورس کالای کارگزاری توسعه اندیشه دانا شده و اقدام به ثبت سفارش نمایید. همچنین در روز عرضه، میتوانید از طریق سامانه تابلوی معاملات برخط بازارفیزیکی بورس کالای ایران روند معاملات، مقدار تقاضا و قیمتهای پیشنهادی برای خودروی مورد نظر را مشاهده نمایید.
تسویه و تحویل خودرو
آخرین مرحله خرید خودرو از بورس کالا، تسویه و تحویل خودرو می باشد. مهلت تسویه کامل خودروی خریداری شده در اطلاعیه عرضه خودرو قابل مشاهده است (معمولاً سه روز کاری پس از تاریخ عرضه) که باید طی این مهلت، مبلغ باقیمانده را از طریق افزایش موجودی حساب وکالتی تامین کرد. در صورتی که مبلغ باقیمانده ظرف مهلت مقرر تامین نشود، حداکثر تا 3 روز دیگر با پرداخت جریمه ( به ازای هر روز 0025/0 ارزش قرارداد) مهلت دارید مبلغ باقیمانده را تسویه کنید. در صورت عدم پرداخت پس از ۶ روز، قرارداد فسخ می گردد که میبایست 5% ارزش معامله را به عنوان خسارت انفساخ به اضافه کارمزد طرفین قرارداد، واریز نمایید.
توجه داشته باشید بعد از واریز وجه باقیمانده باید درخواست تسویه نقدی خود را در سامانه بورس کالای کارگزاری ثبت نمایید.
برای تحویل خودرو، با مراجعه به سایت شرکت عرضهکننده از بین لیست نمایندگیهای خودرو ساز، نمایندگی منتخب خود را برای تحویل گرفتن خودرو مشخص نمایید.
پذیرش مشتریان بورس کالا
مشتریان حقوقی ایرانی:
۱. اصل فرم درخواست کد حقوقی ایرانی
۲. کپی برابر اصل شده کارت ملی و شناسنامه مدیر عامل و تمام اعضاء هیأت مدیره (صفحه توضیحات در صورت لزوم)
۳. اساسنامه
۴. روزنامه رسمی تأسیس و آخرین تغییرات اعضاء هیأت مدیره و سایر روزنامههای رسمی مهم (تغییر نام و...)
۵. صورتهای مالی حسابرسیشدهی آخرین دوره (در صورت عدم شمول برای حسابرسی، اظهارنامه مالیاتی)
۶. پروانهی بهرهبرداری و سایر مجوزهای فعالیت معتبر
۷. سایر موارد در صورت نیاز به تشخیص کمیته
مشتریان حقیقی خارجی:
۱. اصل فرم درخواست کد حقیقی خارجی
۲. کپی برابر اصل شدهی گذرنامه معتبر متقاضی
۳. مجوز فعالیت در کشور مبدأ به زبان فارسی یا انگلیسی ممهور به مهر تأییدیهی کنسولگری ایران در آن کشور یا مجوز فعالیت در ایران
۴. مدارک مثبت مالی به تشخیص بورس
مشتریان حقوقی خارجی:
۱. اصل فرم درخواست کد حقوقی خارجی
۲. کپی برابر اصل شدهی مدارک شناسایی مدیر عامل و اعضای هیأت مدیره (کارت ملی، شناسنامه و گذرنامهی معتبر)
۳. مدارک ثبت شرکت در کشور مبدأ به زبان فارسی یا انگلیسی ممهور به مهر تأییدیهی کنسولگری ایران در آن کشور
۴. مدارک مثبت مالی (صورت مالی حسابرسی شده یا مدرک مشابه) به تشخیص بورس
مدارک ثبت شرکت عبارتند از: گواهی تأسیس یا مدرک مشابه، اساسنامه یا مدرک مشابه، مدارک مثبت مشخصات، حدود اختیارات صاحبان امضای مجاز شخص حقوقی، مدارک مربوط به مجوز فعالیت در کشور متبوع که به تأیید کنسولگری ایران رسیده باشد.
توضیحات:
۱. فقط فرم درخواست کد باید به صورت فیزیکی امضا گردد، سایر مدارک فقط به صورت سیستمی (سامانههای بورس یا استعلام سایر مراجع)
۲. ثبتنام در سامانه جامع انبارهای وزارت صمت برای شرکتهایی که دارای انبار جهت مواد اولیهی خریداری شده یا محصول نهایی خود هستند، الزامی است (ثبتنام در سامانه انبار گمرک کفایت نمیکند).
۳. ثبتنام در سامانه سجام و احراز هویت
۴. ثبتنام در سامانه بهینیاب (مخصوص مشتریانی که کالا مربوط به سهمیه بهین یاب داشته باشند).
نحوه انجام معاملات
۱. تکمیل فرم سفارش خرید کالا بر اساس درخواست مشتری، مربوط به عرضهی اعلام شده در بورس کالا
۲. بررسی نمودن امکان خرید کالای درخواست شده
۳. واریز پیشپرداخت مطابق با نوع بازار (۱۰ درصد در بازار فیزیکی، ۵ درصد در بازار صادراتی)
۴. ثبت درخواست خرید محصول توسط کارگزاری در سامانه بورس
۵. در صورت انجام معامله، تهیه اطلاعیه خرید کالا (صورتحساب) توسط کارگزار و ارسال برای مشتری جهت تسویه مابقی وجه معامله
۶. پس از تسویه توسط مشتری، کارگزار خریدار، مدارک مربوط به تعیین ثبت سفارش و مدارک تسویه کالا را تکمیل و به کارگزار فروشنده ارسال مینماید.
۷. پیگیری دریافت شمارهی حواله و اعلام به مشتری
تماس با واحد کالا
۰۲۱۷۸۳۰۱۲۲۰
۰۲۱۷۸۳۰۱۲۲۱