آموزشها

سجام چیست؟

سجام چیست؟

سجام مخفف عبارت " سامانه جامع اطلاعات مشتریان " است. این سامانه متعلق به یکی از نهادهای اجرایی سازمان بورس اوراق بهادار به نام " شرکت سپرده‌گذاری مرکزی " است که وظیفه ثبت، نگهداری و تسویه معاملات دربازارهای مالی را برعهده دارد.

طبق دستورالعمل سازمان بورس و سپرده‌گذاری مرکزی، تمامی افراد فعال در بازار سرمایه، باید در سامانه سجام احرازهویت شوند.

برای استفاده از خدمات کارگزاری یا سرمایه‌گذاری در یک صندوق، باید ابتدا اطلاعات هویتی خود را یکبار برای همیشه در این سامانه ثبت کنید. در واقع با ثبت‌نام در سجام پس از احراز هویت، از ارائه اطلاعات مجدد و مکرر در بازار سرمایه بی نیاز بوده و با یکبار ثبت نام به کلیه خدمات بازار سرمایه ایران دسترسی خواهید داشت.

یکی از مزایای سجام در آینده واریز سود شرکت‌های بورسی که در آن سهامدار هستید، بدون نیاز به مراجعه به بانک است .

هم چنین سامانه سجام درگاه ورودی مردم برای خدمات سهام عدالت نیز است. به زودی سهام عدالت در قالب صندوق‌های ETF (قابل معامله) قابل خرید و فروش خواهند شد که هر فرد از طریق سامانه سجام می تواند سهام عدالت خود را مشاهده کند.

 

مراحل ثبت نام سجام

 

  1. 1- ورود اطلاعات هویتی از طریق مراجعه به سایت سجام
  2. 2- دریافت پیامک کد رهگیری 10 رقمی پس از پایان مرحله اول
  3. 3- مراجعه به کارگزاری و یا دفاتر پیشخوان مجاز جهت احراز هویت. ( برای این کار داشتن کد رهگیری 10 رقمی و شناسنامه و کارت ملی ضروری است.)

 

هزینه ثبت نام در سامانه سجام 10 هزار تومان می باشد. هزینه احراز هویت در کارگزاری توسعه اندیشه دانا رایگان و در دفاتر پیشخوان بین 5 تا 10 هزار تومان است.

قابل توجه است که مهلت ثبت‌نام در سامانه سجام تا آخر سال ۱۳۹۸ است. بدیهی است که در صورت عدم ثبت نام دسترسی افراد به کلیه خدمات بازار سرمایه مسدود خواهد شد.