آموزشها

انواع اوراق بهادار

انواع اوراق بهادار

اوراق بهادار یک ابزار مالی دارای ارزش هست که قابلیت داد و ستد دارد. این اوراق ، برگه ای است که متضمن حقوق مالی قابل نقل و انتقال برای مالک عین و یا منفعت آن باشد.

انواع اوراق بهادار به لحاظ قابلیت نقل و انتقال

اوراق با نام ، این نوع اوراق تنها به نام یک نفر ثبت خواهد شد و آن شخص مالک اوراق می باشد.

اوراق بی نام ، ای اوراق در وجه حامل بوده ، یعنی شخصی که حمل کننده آن است مالک آن نیز می باشد.

 

انواع اوراق بهادار به لحاظ نوع دارایی

1-اوراق بدهی

یکی از روش های تامین مالی برای پروژه ها و طرح های عمرانی و ... انتشار اوراق بدهی به جای اخذ تسهیلات از بانک ها و موسسات مالی می باشد. اوراق بدهی انواع مختلفی دارد از جمله ، اوراق مشارکت دولتی ، اوراق مشارکت شهرداری ها ، صکوک اجاره ، مرابحه ، اوراق قرضه و ... . دولت‌ها و شرکت‌ها برای تامین مالی پروژه‌های بزرگ خود مستقیم از مردم و با فروش اوراق بدهی وام می‌گیرند و پرداخت اصل پول به همراه سود را تضمین می‌کنند.

 

2-حقوق صاحبان سهام

این اوراق شامل سهام ، حق تقدم سهام ، سهام جایزه و .... می باشد.

سهام، میزان مالکیت فرد از یک دارایی را نشان می دهدو هر شخص به میزان برگه سهمی که در اختیار دارد مالک شرکت است.

سرمایه شرکت های سهامی به بخش های مساوی تقسیم شده است که هر بخش معرف یک سهام که کوچک ترین واحد مالکیت یک شرکت است می باشد . معمول ترین نوع سهام سهام عادی است که دارندگان آن دارای حقوقی از جمله حق رای ، شرکت در مجامع و ... می باشد . درصورتی که شرکت امتیازات خاصی را برای بعضی از سهام قائل شود، به آن سهام ممتاز گفته می شود . مثلا مشارکت در باقی مانده سود . این امتیازات قبلا باید به تصویب مجمع رسیده و در اساس نامه قید شده باشد.

 

3-ابزارهای مالی مشتقه

ارزش این اوراق بر پایه ارزش دارایی های دیگری که به آن دارایی پایه گفته می شود ، می باشد و این اوراق به خودی خود فاقد ارزش هستند . این ابزار در دو بازار خاج از بورس و بورس قابل معامله است که معامله آن در بازار خارج از بورس به دلیل عدم قانون گذاری مناسب ، ریسک بالایی دارد. از جمله مهم ترین این اوراق ، قرارداد سلف ، قرارداد آتی ، قرارداد اختیار معامله و سوآپ ها می باشد.